Google Merchant Center is het shopping onderdeel van Google waar je al je producten kunt invoeren. Wanneer mensen op zoek zijn naar jouw producten laat Google deze vervolgens zien via verschillende manieren.
Inhoudsopgave
Functies Google Merchant Center
Om retailers, merken en adverteerders te helpen hun producten online en in de winkel te vinden, heeft Google een verscheidenheid aan tools gemaakt. Deze omvatten: Google Ads, Google Mijn Bedrijf, Google Local Search Ads, Google Workspace, Gmail Ads en PPC-campagnes voor zoekmachinepartners zoals Facebook en Bing Ads.
Google Merchant account instellen
Ga om te beginnen naar de Google voor retailers website en vervolg de stappen hieronder.
- Klik op – Aan de slag
- Log in, plaats de muisaanwijzer op je Google-gegevens en selecteer Google Shopping in het vervolgkeuzemenu.
- Maak een nieuw account aan of login met een bestaand Google Ads account.
- Zodra ingelogd, ga naar de beheerderspagina – Kanaaltype
- Klik vervolgens op E-commerce
- Start met producten in te laden
Producten
Gegevens in de zoekresultaten van Google-Shopping worden opgehaald uit je productgegevens in Merchant Center. Als je nog geen product lijst hebt, is dit een goed moment om er een te maken. Het hoeft in het begin niet perfect te zijn – je kunt later de nodige wijzigingen aanbrengen. En vergeet niet: het hoeft alleen producten te bevatten die je van plan bent toe te voegen aan Google Shopping.
Product informatie | Product afbeeldingen | Product verzenden |
Het belangrijkste onderdeel van een Google Merchant Center-account is hoe je producten worden weergegeven in Google. Je product titels en -beschrijvingen worden gebruikt door zoekmachines en tools voor het delen van sociale media, dus je wilt dat ze gedetailleerd zijn, maar niet te lang of promotioneel. Het is niet ongebruikelijk dat e-commercehandelaren, vooral die in concurrerende industrieën, meerdere versies van hun product titels en beschrijvingen testen met kleine groepen klanten om te zien welke het beste presteert. | Zonder product afbeeldingen weet Google niet wat je product is of hoe het moet worden gecategoriseerd. Hoewel je afbeeldingen rechtstreeks aan je feed kunt toevoegen, is het veel gemakkelijker en veiliger om ze te uploaden via de ingebouwde tool van Google. | De volgende stap om je producten op Google te krijgen, is te bepalen hoe je ze gaat verzenden. Als je een verzendoptie in Google kiest, krijgt Google informatie over hoe je de producten gaat leveren, terwijl ze ook nauwkeurige informatie kunnen weergeven op pagina’s met zoekresultaten voor winkelen, zoals geschatte verzendtijden en trackinggegevens. Er zijn twee belangrijke verzendopties waaruit de meeste verkopers kiezen: drop-shipping en fulfillment by merchant (FBM). |
Google Merchant Data
Dit betekend dat Google informatie over je bedrijf ophaalt om relevantere advertenties weer te geven aan gebruikers. Google heeft deze data nodig om de juiste koppelingen te maken met het Merchant Center.
Deze gegevens worden voor verschillende doeleinden gebruikt. Bij lokale evenementen bijvoorbeeld. Op deze manier kan er informatie over deze gebeurtenissen weergegeven worden in de lokale omgeving bij relevante zoekopdrachten.
Google Merchant Shopping Ads
Als je een fysieke of digitale winkel hebt, is het zeer waarschijnlijk dat er producten zijn die je verkoopt en die klanten graag via Google zouden willen kopen. Als je geen advertenties voor je producten op Google heeft, doet iemand anders dat waarschijnlijk wel; meer dan 75% van de shoppers start immers hun product zoekopdrachten rechtstreeks op Google.
Indeling Shopping Ads
Shopping-advertenties staan bekend als advertenties met product vermeldingen (PLA’s). Met advertenties net als product vermeldingen kunt je producten promoten op Google Zoeken, YouTube en op andere sites die samenwerken met Google. Deze advertenties zijn net als met zoekresultaten: ze geven stukjes informatie over een product weer en linken naar je website waar mensen het kunnen kopen. Het belangrijkste verschil is dat deze advertenties foto’s en prijzen bevatten.
Prijsniveaus
De prijsniveaus van Google Merchant Ads zijn georganiseerd in twee categorieën, Standard en Premium. Standaardgebruikers betalen meestal op basis van kosten per klik (CPC), terwijl Premium-klanten CPC of op basis van kosten per acquisitie (CPA) kunnen betalen. Google heeft onlangs bieden op vertoningspercentages geïntroduceerd, waarmee adverteerders met een klein budget kunnen profiteren van bepaalde functies zoals verbeterde CPC en het bijhouden van conversies door te betalen op basis van vertoningen in plaats van klikken.
Trefwoorden & types
Deze termen kunnen een beetje verwarrend worden, maar het is heel gemakkelijk als je het eenmaal hebt opgesplitst. Trefwoorden zijn woorden of zinnen die klanten in een zoekmachine kunnen typen om je product of dienst te vinden. Met Google Merchant Center en Google Ads moet je selecteren op welke zoekwoorden je advertentie wordt weergegeven wanneer mensen online zoeken.