Menu Close
Close

Google Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) is gratis software dienst van Google. Je kunt hiermee verschillende data- conversie- app- marketing- web en meer tracking mogelijkheden instellen & beheren.

De basis van Google Tag Manager

Met Google Tag Manager (GTM) kun je triggers of tags maken op basis van paginaweergaven of klikken op een specifieke link. Denk hierbij aan nieuwbrief inschrijvingen, e-commerce- en trafficdata die je bekijkt in Google Analytics, maar bijvoorbeeld ook conversiedata vanuit Google Ads.

Google Tag Manager logo

Tags

Tags in Google Tag Manager zijn containers die scriptfragmenten bevatten die triggers en/of acties worden genoemd. Triggers worden geactiveerd wanneer er specifieke gebeurtenissen plaatsvinden op je website. Deze acties kunnen op hun beurt verschillende taken uitvoeren, zoals het verzenden van gegevens naar een analyseplatform zoals Google Analytics of zelfs het wijzigen van elementen van je webpagina.

Tags zijn erg krachtig wanneer je gegevens naar meer dan één analysetool wilt verzenden, omdat je hiermee verschillende tags voor verschillende tools kunt instellen.

Triggers

Triggers in Google Tag Manager worden geactiveerd wanneer website bezoekers een interactie met je website hebben. Je wilt bijvoorbeeld een gebeurtenis verzenden wanneer een gebruiker een pagina bekijkt of iets aan zijn winkelwagentje toevoegt.

Triggertags hebben toegang tot sommige van je dataLayer-variabelen, waardoor ze krachtiger zijn dan gebeurtenistags. Bovendien kun je ze gebruiken in combinatie met dataLayer-variabelen die zijn ingesteld door andere triggers of tagtypen voor cross-tag-analyse, waardoor je nog dieper inzicht krijgt in hoe gebruikers omgaan met je site.

Paginaweergave en gebeurtenis zijn verreweg de meest gebruikte Google Tag Manager-triggers. Dat betekent dat je met slechts twee triggers bijna al je trackingcode kunt uitvoeren voor vrijwel elk evenement dat je nodig hebt.

Variabelen

Hoewel tags in Google Tag Manager afhankelijk zijn van triggers, zijn triggers weer afhankelijk van variabelen.

Variabelen bevatten de waarde die een trigger nodig heeft om te evalueren en om te weten of die wel of niet moet worden geactiveerd. De tag vergelijkt de waarde van een variabele met de waarde die is ingesteld is in de trigger. Klopt deze variabele, dan voldoet deze aan de voorwaarden van de trigger en wordt de tag geactiveerd. Variabelen zijn er in twee hoofdvormen: eenmalige variabelen en blijvende variabelen. Eenmalige variabele zijn dynamische waarden die slechts één keer worden geladen. Bij blijvende variabelen worden deze vaker dan 1x geladen. Om het gemakkelijk te maken om informatie uit andere delen van je site of toepassing opnieuw te gebruiken, kun je ook je eigen type vrije variabelen maken met behulp van reguliere expressies (RegEx).

Mappen

Tags kunnen in mappen worden gegroepeerd om de implementatie voor veelvoorkomende pagina’s te stroomlijnen. Je bent ook flexibeler als je tags toevoegt aan Google Tag Manager-sjablonen. Met sjablonen kun je een herbruikbare set tags maken die synchroon blijven op alle pagina’s waaraan ze worden toegevoegd.

Templates

Met de sjabloonfunctie in Google Tag Manager kun je eigen tagconfiguratieproces versnellen. In plaats van elke tag één voor één te moeten configureren, kun je een sjabloon maken. Dit sjabloon kan je instellen met vooraf geconfigureerde tags met variabele gegevens (parameters). Op deze manier, wanneer je een nieuwe tag toevoegt, hoef je deze alleen maar toe te wijzen aan een van je beschikbare sjablonen.

Firebase x Google Tag Manager

Firebase is een ontwikkelaarsplatform voor het bouwen, verbeteren an laten groeien van mobiele en web-apps. Door een klein beetje code te schrijven kun je functies zoals berichten, pushmeldingen en bijvoorbeeld analyses toevoegen aan je apps. Firebase is eigendom van Google, en integreert dus uitstekend met alle producten van Google, zoals Ads, Analytics, Google Sheets, Drive, enz.

Google Tag Manager zelfstandig leren

Naar onze mening leer je Google Tag Manager het beste in de praktijk. Naast praktijk ervaring op te doen kan je een certificaat behalen bij Google Academy.
Bekijk hier de cursus – De basisbeginselen van Google Tag Manager.

Nieuwsbrief Ros Web

De belangrijkste nieuwe zaken over websites/hosting & onze bedrijfsupdates.
Maandelijks in je mailbox.

Meer blogs

Vrijblijvend aanvragen

Selecteer een pakket of laat je adviseren door een van onze experts.

Vrijblijvend aanvragen

Selecteer een pakket of laat je adviseren door een van onze experts.

Vrijblijvend aanvragen

Selecteer een pakket of laat je adviseren door een van onze experts.