Yes daar is de! Onze nieuwe TikTok Marketing Gids voor 2020-2021. Veel lees plezier!
Inhoudsopgave
1 | Wat is TikTok?
TikTok een social media app waarin het delen van video’s centraal staat. De app is een samenvoeging van de app Musical.ly & TikTok. In 2017 heeft een Chinees bedrijf Bytedance die op moment al hun eigen TikTok app hadden Musical.ly overgenomen. Musical.ly en TikTok werden samengevoegd en in 2018 werd de app TikTok ‘’opnieuw’’ gelanceerd. De app was op dit moment vooral populair bij Generatie Z gebruikers. De app heeft zijn succes onder andere te danken aan de korte video’s (Vine). Wanneer Instagram begon met video’s te introduceren in 2013 werden deze video’s vine(s) genoemd.
Bekendheid TikTok
TikTok heeft een explosieve groei achter de rug. In november 2018 had de app 680 gebruikers, inmiddels halverwege 2020 heeft de app meer dan 800 miljoen actieve gebruikers. Daarnaast is de app meer dan 2 biljoen keer gedownload waarvan 315 miljoen downloads alleen in het eerste kwartaal van 2020.
TikTok is niet alleen enorm gegroeid onder tieners maar ook bij gebruikers van alle leeftijden. Beroemdheden, bedrijven en merken zijn (sommige wat sneller dan de ander) allemaal bezig met de hype van TikTok en gebruiken de eenvoudig te gebruiken videobewerkingstools van TikTok om vermakelijke video’s te maken die ’s (nachts) viraal succes behalen.
Zie hieronder het voorbeeld van een wereldberoemde Amerikaanse acteur, komiek, regisseur, producent en schrijver Kevin Hart, die inmiddels ook te vinden is op TikTok.
Cijfers TikToks
Hoewel in TikTok dansen en face video’s nog steeds centraal staan zie je ook veel andere soorten video’s terugkomen. Dit komt omdat er oneindige mogelijkheden zijn met geluiden, filters etc. De app scoort al maanden hoge cijfers in de statistieken. In het begin van 20200 in januari, februari en maart was TikTok de meest gedownloade app ter wereld. In maart zag je dat de app Zoom TikTok van de troon stoten.
In de maanden april en mei zie je dat TikTok plaats moet maken voor de app Zoom.
Bedrijven op TikTok
Mijn bedrijf is niet geschikt voor TikTok. Dit een reden die we regelmatig terug lezen en horen. We begrijpen dat je dit vindt en er zullen bepaalde sectoren zijn die makkelijker kunnen overstappen op andere apps dan andere. Maar..
Als we kijken naar de NBA in Amerika zou je verwachten dat deze zich alleen serieus zouden richten op statistieken en games. Echter gebruikt het de muzikale functies van de TikTok app zelf om de branding in de video’s extra kracht te geven. Je maakt de video’s hiermee veel aantrekkelijker en kunt je boodschap makkelijker naar voren schuiven.
Bij deze video is het duidelijk dat de NBA graag het succes van shot, de gezelligheid en de goede tijd tijdens een wedstrijd naar voren wilt schuiven. Met de opbouw van de beat en het moment dat de beat inkomt terwijl het shot raak gaat geeft een positieve en blij gevoel aan de kijker. Dit terwijl als de video zonder geluid is, deze direct een stuk saaier is.
Sportclubs op TikTok
De NBA (National Basketball Association) in Amerika is een pro TikTok gebruiker en omarmt deze ‘’nieuwe’’ app. De NBA heeft 7 werknemers die full time content maken en creëren voor het account. Dit heeft als resultaat dat het account inmiddels 11 miljoen volgers heeft en meer dan 217 miljoen likes heeft gekregen. Dat is nog eens gas geven!
Waar je op het Instagram account van de NBA alleen basketbal wedstrijden & hoogtepunten ziet, is dit bij het TikTok account net iets anders. Hier wordt de achterkant van de teams en de league veel meer zichtbaar. Er worden hier trainingen met grappige muziek en dans video’s op het veld van de spelers getoond. Ook wordt je meegenomen door de teammascottes door stadions en laten ze andere grappige video’s zien.
Je ziet ook dat de NBA constant inspeelt op gebeurtenis, dit een bijvoorbeeld een van de grappige video’s van een van de teammascottes nu er geen basketbal wedstrijden zijn tijdens de Covid-19 crisis.
Viral op TikTok
TikTok is daarnaast een goede tegenhanger als betreft viraal gaan in de app. Waar het bij Instagram, Facebook en YouTube een stuk moeilijker is om viraal te gaan en miljoenen views te krijgen zonder volgers is dit bij TikTok wel mogelijk.
In TikTok is goede content de baas.
Bekijk dit voorbeeld maar, deze jongen die inmiddels maar 13.5K volgers heeft posten onderstaande video die meer dan 268K views scoorde, dit terwijl zijn volgende video nog geen 4K views scoorde. Zoals we al eerder aangaven is goede content de baas op TikTok.
Link in de bio
Op dit moment kunnen er nog maar een select aantal accounts dit. De verwachting is dat dit in toekomst wordt uitgebreid. Maar er is een grote kans dat dit uitgebreid wordt naar meer gebruikers en uiteindelijk naar alle zakelijke accounts op TikTok. Daarnaast heb je de mogelijkheid om je YouTube of Instagram account te koppelen.
2 | Welke content doet het goed op TikTok?
Om hier goed antwoord op te geven is het belangrijk om te kijken naar de verschillen tussen al bestaande succesvolle sociale netwerken, en de (nieuwkomer) TikTok. Het grootse verschil met de content van andere sociale netwerken TikTok is dat erbij TikTok een enorme trendcultuur is.
Dus hoewel originele, creatieve videoconcepten goed kunnen werken op Instagram of Facebook, zijn de best presterende TikTok video’s vaak de video’s die gemakkelijk door de massa kunnen worden na gedaan. Dit kan een nieuwe of een oude trend in een nieuw jasje gestoken zijn.
Neem bijvoorbeeld de levelup trend. Er zijn al meer dan 8.9 biljoen video’s gemaakt met deze trend. Het nummer wat bij deze trend het meest wordt gebruikt is van Ciara – Level up.
Zonder dat ze hier reclame voor maakt of adverteert is dit al bijna meer dan 2 miljoen gebruikt in de trend. Dit levert een hoop naamsbekendheid en bereik op met weinig investering. Daarnaast heeft TikTok ook de mogelijk voor artiesten om het ITunes account hieraan te koppelen.
TikTok trend starten
Zelf deze trend proberen of kijken wat er op dit moment speelt op TikTok? Als je niet zeker weet waar je op TikTok moet beginnen, kijk dan op TikTok’s Ontdekkingspagina voor inspiratie. Hier vind je alle trending hashtags op basis van je geografische locatie, evenals een overzicht van populaire video’s per categorie.
3 | Hoe werkt het TikTok algoritme?
Dit is een vraag die we regelmatig krijgen op ons Instagram account. Uiteraard hebben we wel idee hoe het algoritme werkt. Let wel op, dit is niet bevestigd door TikTok. Daarnaast veranderd het algoritme voortdurend. Wil je goed scoren op TikTok? Goede content doet ’t bijna altijd goed bij een algoritme: )
Voordat we ingaan op het TikTok algoritme, TikTok deelt niet openlijk info hierover.
Op basis van onze ervaringen hebben we een aantal tips voor je verzameld over hoe het algoritme van TikTok werkt.
Gebruik trending hashtags & muziek in je TikTok marketing
We starten met de hashtags en muziek. We bedoelen hiermee de hashtags die je gebruikt in de captions van je post en muziek die je onder je video’s kunt zetten. Gebruik van deze 2 zijn veruit het makkelijkst om het bereik van de video te vergroten. Met leuke en goed gematchte muziek bij de video, wordt de video automatisch langer bekeken. TikTok-video’s met trending hashtags in het bijschrift worden bijvoorbeeld naar relevante Discovery-pagina’s getrokken en kunnen zelfs worden gestimuleerd naar meer For You-pagina’s. Er is geen concreet advies over welke hashtags de meeste impact hebben, maar #fyp, #foryou en #foryoupage zouden je kansen om in meer For You-feeds te verschijnen vergroten. Naast deze high-traffic hashtags is het altijd een goed idee om hashtags op te nemen die een niche vormen voor je inhoud.
Actief met je likes, reactie, shares
Een algoritme houdt rekening met verschillende gebeurtenissen en meerdere indicatoren. Zo ook het algoritme van TikTok. Dus met welke gebeurtenissen en indicatoren houd het TikTok algoritme zich bezig om te kijken welke video’s het meest geschikt zijn voor de For-You pagina.
Manieren om meer aandacht voor je video te krijgen. (zorg dat je volgers dit doen)
- Een video opnieuw bekijken
- Video’s volledig afkijken
- Likes
- Reacties
- Delen
- Delen naar een ander platform
- Het profiel na een gekeken video bekijken
- De gebruiker na een gekeken video volgen
- Verbeter je kijk over al je video’s
4 | Adverteren op TikTok
Van targeting, advertentiecreatie, inzichtrapporten en tools voor advertentiebeheer, TikTok-advertenties bieden een krachtig, maar toch gemakkelijk te gebruiken platform om bedrijven en merken te helpen adverteren voor miljoenen gebruikers over de hele wereld.
Hoewel TikTok-advertenties nog niet zo populair zijn als Facebook- of Instagram-advertenties, zijn ze een ongelooflijke kans voor merken die hun bereik willen vergroten. En nu is het het perfecte moment om TikTok-advertenties te gaan gebruiken, aangezien niet veel merken en bedrijven hun potentieel hebben benut en omdat TikTok nu een enorm grote rol speelt in het leven van velen. Nederland heeft al meer dan 1 miljoen gebruikers!
Net als Instagram Ad Manager, automatiseren TikTok’s advertentieplatformtools het proces van het maken, leveren en optimaliseren van uw advertenties.
Op TikTok kun je targeten op basis van locatie en leeftijd. In de toekomst wil TikTok het graag mogelijk maken dat ook interesses en gedrag hierbij meegenomen worden. Voordelen van adverteren zijn dat de doelgroep tot veel interactie bereid is, mits de content ze aanstaat natuurlijk.
TikTok advertentie opties
- In Feed video’s
- Brand Takeover
- Hashtag challenges
- Filters
- Influencers
5 | Cross-promoot TikTok marketing
TikTok filmpjes kan je op veel verschillende manieren delen met andere social media platformen.
Zodra je TikTok-video in het open is, is het een goed idee om deze te promoten op je andere sociale kanalen, zoals Instagram, Instagram Stories, Whatsapp, Facebook, website of zelfs via je e-mail.
Dit is niet alleen geweldig voor het vergroten van de bekendheid van je TikTok-account, het vergroten van je TikTok- volgers en het helpen verbeteren van je videoprestaties, maar het kan ook een geweldige kans voor inhoud zijn. Bovendien is het heel eenvoudig om een TikTok-video rechtstreeks op je filmrol op te slaan, zodat je hem bijna overal kunt delen.
Om je TikTok-video op je filmrol op te slaan, open je gewoon een gepubliceerde video en tik je op Delen. Klik vervolgens op Opslaan in album.
6 | TikTok Pro Analytics
De analyses van TikTok zijn alleen beschikbaar op Pro-accounts, wat betekent dat als je serieus wilt groeien op TikTok, het een goed moment is om de upgrade uit te voeren.
Als je overschakelt naar een Pro-account, worden de belangrijkste statistieken van je profiel ontgrendeld en het is helemaal gratis.
Hoe een TikTok Pro-account instellen:
- Ga naar – Beheer mijn account
- Schakel over naar een pro account
- Kies je bedrijfssector
- Laad de app opnieuw in
- De data is nu zichtbaar!